Szachowe grzybobranie. Dodatki.
Rozstawiamy po całej szachownicy 8 białych i 8 czarnych pionków oraz ustawiamy (również przypadkowo) jednakowe dwie figury – białą i czarną (diagram).Pionki to nieruchome grzybki.
Ruchy figurami robimy kolejno, na zmianę, raz białą, raz czarną.
Wygrywa ten, kto szybciej wyzbiera grzyby odmiennego koloru.
zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6
W grze w zbieranie grzybów gońcami, pionki jednego koloru ustawiamy na tym samym kolorze pól, a odmiennego koloru, na tym drugim kolorze pól.
Gra w zbieranie grzybów utrwala umiejętność poruszania się figurami.
Szczególnie zalecana jest do ćwiczenia posunięć skoczków.
Ćwiczenia (zbieranie grzybów):
1. Zobacz, jak króle zbierają grzyby! Zapamiętaj drogę przemarszu białego króla! (Animacja) Powtórz kolejne ruchy białego króla!
2. Zobacz, jak gońce zbierają grzyby!
Zapamiętaj drogę przemarszu białego gońca! (Animacja) Powtórz kolejne ruchy białego gońca!
Powtórz kolejne ruchy białego skoczka!zadanie 8
4. W ilu posunięciach najszybciej wyzbierasz te grzybki (białe pionki): królem, hetmanem, wieżą, skoczkiem, dwiema wieżami (pola e4 i e5), dwoma gońcami i dwoma skoczkami?