14.     Taktyka.     Różne działania taktyczne.

Zadania interaktywne. Należy zgadywać kolejne najlepsze posunięcia stosując w kluczowych momentach różne działania taktyczne: złapanie figury, kombinacje obronne, kontratak, zugzwang lub działania taktyczne wynikajace z asymetrii szachownicy.

1.     Złap figurę!
Zbiór zadań interaktywnych, w których należy zdobyć określoną figurę przeciwnika wykorzystując jej ograniczenie.

2.     Kombinacje obronne.
Kolekcja zadań interaktywnych, w których sukces – wygraną lub uratowanie remisu – osiąga strona postawiona przed trudnymi do rozwiązania problemami.

3.     Kontratak.
Kolekcja zadań interaktywnych, w których skuteczną operację taktyczną przeprowadza strona znajdująca się pod silnym atakiem przeciwnika.

4.     Zugzwang.     Postawienie pod przymusem.
Zbiór zadań interaktywnych, w których za pomocą ruchu bez groźby lub kilku takich posunięć należy postawić przeciwnika pod przymusem wykonania niekorzystnego ruchu lub kilku niekorzystnych posunięć.

5.     Wykorzystanie asymetrii szachownicy.
Zbiór zadań interaktywnych wykorzystujących asymetrię szachownicy.